Total Pageviews

Sunday, August 29, 2010

$$ CHRONICLES - SAMPAH

SAMPAH

Dah awal pagi ni.. mata gua tak leh lelap la pulak so gua bantai tulis sebaris dua kat sini. Gua sebenarnya nak cerita pasal camna nak buat duit. Korang sure ingat gua nak sentuh pasal property ka, stock market ka, unit trust ka.. tarak.. tarak... itu lain kali bila gua ada mood gua cerita.. la ni..gua nak korang tau.. sampah pun boleh buat duit...

Gua belajar ilmu ni daripada domestic engineer gua. Dulu.. kalau domestic engineer gua dok simpan surat khabar, botol2 plastic, tin2 atau kotak2.. gua cukup rimas. Gua selalu komplen.. buat semak je laaa.. nak buat apa dgn sampah2 ni.Tapi cam besa la.. domestic engineer gua buat muka toya je dgn teguran gua.. dah biasa sangat dah dia... 

So satu hari tu.. gua balik rumah mak gua..saja tengok2 org tua gua.. maklum la.. gua bukan saja suami a.k.a bapa mithali.. gua ni tergolong dlm golongan anak2 mithali la jugak... Baru sedap2 gua nak lepak2 kat rumah mak gua sambil pekena cekodok durian.. mak gua bising2 pasal buku2 lama gua yg tak diusik. Dia dok bising pasal menyemak je kat rumah dia.. Kalau citer2 nabi.. ok la jugak katanya.. boleh la dia baca.. ni buku citer pasal undang2 manusia.. menyampah kata dia. Gua pun.. malas nak dengar leteran mak gua.. angkut la buku2 tu.. mak aii.. ada la dalam 4 kotak besar rupanya.. berat2 pulak tu.. Dalam hati gua.. bila gua guna buku2 ni ha?? Tak pernah umur hayat gua rasa gua ada baca buku2 tu.. ishh.. dah lama bebenor gua tinggal zaman menara gading ni...

Sampai kat rumah.. gua pun tak tau nak buat apa dengan buku2 yg dah outdated tu.. niat hati nak bakar je tapi domestic engineer gua tak bagi.. dan apa lagi.. suruh gua pi kat recycle centre and jual buku2 tu... Gua mula2 bangkang.. apa kelas kuli koperat minyak nak jual sampah sarap ni.. macam tak da duit sangat... gua bebel kat domestic engineer gua..

Cam besa.. domestic engineer gua buat muka toya seposen dia...malah dia suruh gua angkut kotak2 tu masuk kereta bintang tiga dia sekali dgn tin2 kosong, plastic2 campur surat khabar lama.. Ceh.. buat malu bintang tiga je gua cakap... Tapi memandangkan gua sayang kat domestic engineer gua.. mentelah lagi hari tu hari Khamis.. gua buat la jugak.. Gua ikut pi tempat recycle tu.. dari jauh lagi makcik recycle tu dah sengeh2 tengok muka domestic engineer gua... Setelah sampai.. gua tengok domestic engineer gua sempat la jugak bertepuk-tampar dgn makcik recycle tu... sambil gelak2... Lepas timbang sampah2 tu.. makcik recycle menghulurkan duit ntah berapa. Dalam hati gua.. sure paling banyak RM5 je tu.. buang duit minyak je... tak per laa.. layan je.. Masuk je kereta.. domestic engineer gua cakap.. "YES!! RM42.50..not bad" Domestic engineer gua siap bagi upah anak2 gua Rm2 sorang utk beli apa2 yg diaorg suka and lebih katanya masuk tabung Adam, Arif and Aleesya" Gua amat kagum dgn ke"simple"lan approach domestic engineer gua dlm mendidik anak2 gua;

1. cara2 nak buat duit
2. tabiat menabung walaupun berdikit2
3. Yg paling penting.. mendidik anak2 gua untuk sayangkan bumi ini dgn mengitar semula...

Semenjak hari tu.. gua dah jadi pengikut setia domestic engineer gua dalam mengitar semula. Dalam 2-3 minggu sekali.. mesti tak lepas pi melawat recycle centre untuk tukar mana yg patut.. Seperti biasa.. gua bawak sekali anak2 gua... Walaupun dapat tak byk.. kadang2 Rm5-7 je.. tapi kepuasan muka anak2 gua bila dapat upah Rm1 sorang is priceless... dan yg penting tabung diaorang makin lama makin membukit... Cuma yg tak bestnya.. anak gua si Adam tu terlebih entrepreneur.. pantang nampak botol kosong.. nak mengutip je kerja dia...

Ha... korang jgn la malu2 pulak... join la kelab kitar semula... tak rugi.. cuma satu je pesan gua.. jgn la bagi anak2 korang kutip botol2 kat luar... gua pun tak bagi.. takut bawak penyakit lak nanti... kacau jiwa doollll..

Sayangi bumi anda.. kitar lah semula.. anda buat.. anda dapat...

2 comments:

  1. salute kat lu nyer domestic engineer .......

    ReplyDelete
  2. salute.. salute.. tapi yg kemasnya ni ha orgnya hahahahah

    ReplyDelete