Total Pageviews

Tuesday, August 31, 2010

CAMPING - Tasik Kenyir

Gua time sekolah dulu bukan jenis kaki bangku.. Kat sekolah tu cakap apa jenis sukan yang gua tak main.. bola, badminton, takraw, bola baling, hoki.. perghh.. semua wakil sekolah beb… Tapi dlm banyak2 activiti luar sekolah ni.. gua paling suka camping… gua rasa gua tak pernah miss any camping activities anjuran sekolah gua.. baik tepi pantai.. dalam hutan maupun kat padang sekolah sekali pun.. Perangai adventurous ni terbawak2 sampai gua abis sekolah. Byk gak tempat gua dah redah dgn geng2 satu kapla.. Hutan Belum.. Taman Negara.. Lubuk Tedung (belakang Zoo View).. Sekayu (Trg), Bukit Puteri Tujuh Beradik (Dungun Trg) dan yg last kat Tasik Kenyir.. Bagi gua… antara semua tempat2 tu… Hutan Belum paling mencabar… pacat dia evil... boleh lompat dari tanah terus ke leher.. hutan dara dowll….
 
Hari ni gua bukan nak citer pasal pengalaman gua kat Hutan Belum… tapi nak citer pasal pengalaman 3 hari gua kat Tasik Kenyir.. Ingat2 gua.. gua pi tasik Kenyir tu dlm tahun 1992 bersama2 dgn bebudak kota metropolitan lebih kurang dalam 20 orang gitu - 8 aweks + 12 jantans. Gua rasa gua sorang je budak kampung dlm group tu... Gua cuma kenal sorang dua je bebudak metropolitan ni sebab gua pi pun atas jemputan member gua (awek dowwlll). Setelah gua cakap orait… member gua bagi list barang apa wajib bawak.. Mula2 gua tengok list tu gua dah agak dah.. sah2 tak pernah pi camping ni… listnya macam nak pi seminggu.. Berdasarkan pengalaman gua.. gua bawak mana yg patut je..
 
Sampai hari dijanjikan.. gua berangkat ke  meeting point di bandar Kuala Terenggau (kampung halaman gua). Mak datuk… ni bukan nak pi camping ni.. ni dah macam nak hantor bantuan makanan ke Ethiopia.. banyak gila supply makanan - roti, tin biskut, maggie dan segala mak nenek makan ringan… Bayangkan.. setiap sorang bawak semua benda dlm list tu.. so kalau roti sorang 1 buku.. 20 orang dah 20 buku roti.. beras 5 kilo sorang so kalau 20 orang dah jadi 100 kilo… dia org ni tak pernah dengar pool resources ke… agak2 la… orang ni bawak apa.. orang tu bawak apa.. Yang paling lawak..  tak pernah2 hayat gua pi camping ada org bawak 2 biji dapur gas serta tong2 gas sekali.... dalam hati gua.. poyo betul la budak2 metropolitan ni.. tapi cam besa.. gua layan je.. maintain cool.. walaupun dalam hati gelak bagai nak rak!
 
Time bertolak.. masing2 pun punggah la barang tu masuk dalam bas – yup.. siap sewa bas utk ke Tasik Kenyir. Sampai kat pengkalan di Tasik Kenyir tu.. dua boat dah menanti kitaorg... 1 bot boleh muat 10 orang je tapi satu bot lagi boleh amik another 6 org je passal dah overload dgn barang2. Seperti biasa.. gua + another 3 joker sacrifice utk tunggu boat patah balik amik kitaorg. Lebey kurang 2 jam.. boat tu pun sampai balik.. katanya journey ke tempat tu dalam 1 jam perjalanan. Gua ingat dlm perjalanan tu nak layan trolling.. mana la tau sangkut sebarau je.. kelah ke.. tapi.. fikir2 baik gua layan borak lagi best. Lebih kurang sejam gua  sampai kat camping site.. Gua tengok apa ke benda pun tak naik lagi.. semua sibuk mandi-manda… adala sorang dua yg terkial2 nak pasal khemah... Hari pun dah nak gelap.. so gua ambik initiative dgn pertolongan  dua tiga org yg satu kapla mula clearkan camping site dan tolong pasang khemah. Tengah2 dok sibuk clearkan kawasan, gua perasan 2 perkara yg mengacau jiwa gua dgn camping site kitaorg tu;
 
1.       Tempat tu agak rendah dan menjadi laluan sungai kalau hujan lebat di hulu sungai.. tapi memandangkan musim tu musim panas.. so gua cool aje
2.       Camping site tu tempat gajah turun minum air.. gua tau pasal gua perasan tapak kaki gajah + taik gajah yg masih fresh..

Utk securekan area tu.. gua buat unggun api di 2 penjuru camping site + arahkan khemah makanan diletakkan lebih jauh sikit dari camping site. Unggun api untuk takutkan  segala mak nenek binatang liar... gua jauhkan khemah makanan sebab gua takut beruang sesat.. cari makan.. so biasanya beruang tak kacau org tapi cepat tangkap bau makanan. Setelah gua rasa semua dah okay.. gua pun join bebudak kota metropolitan tu mandi.. mak datuk sejuk gilos air...

Setelah berendam lebih kurang.. time to masak dinner untuk malam tu... Memandangkan ini kerja pompuan.. gua + the metropolitan boys mula keluarkan alat pancing masing2. Tu dia... takut gua tengok joran budak2 metropolitan ni.. rata2 pakai engine shimano... ni sah2 paling kurang pun dekat RM500 sebiji... Gua macam biasa.. kampung boy mana pakai joran.. gua guna tali kail je utk tangkap ikan.. tapi still champion bab tangkap ikan.. 

Ikan2 yg kitaorg dapat tu kitaorg bakar... aroma ikan bakar tu betul2 buat semua lapar.. masing2 dah sedia dgn pinggan.. amik nasi.. ceduk kuah sardin mana patut.. bantai ikan bakar... baru sesuap dua je.. masing2 dah ludah2...

Gua: Pesal lain macam je rasa nasi ni?

Jantan2 Metro pun menyampuk  : Ah ah... sapa yg masak nasi ni..?

Adalah seorang awek yang menyampuk.

Awek Metro : I masak.. kenapa?

Gua : Cam rasa sabun je.. 

Awek Metro: I ingat kan dah bersih semua.. lepas sabun.. I dah bilas dua tiga kali dah..

Gua: Huh?? You basuh beras pakai sabun ke???

Awek Metro: Ye la kalau tak sabun camna nak bersih?

Kitaorg semua terkedu... MasyaAllah... ingat basuh baju ke... Gua + beberapa budak metropolitan ternganga dan bantai gelak terguling2.. Malam tu kitaorg bantai perabih ikan bakar je.. Bagi gua.. pengalaman di Tasik Kenyir ni klasik dowlll... susah nak jumpa orang basuh beras dgn sabun... sampai la ni gua masih ingat...

Gua + geng metropolitan betul2 enjoy our stayed kat Tasik Kenyir tanpa insiden binantang buas. Awek tu tahan telinga je la sepanjang 3 hari kat sana - jadi bahan kutuk laa. Sejak balik dari Tasik Kenyir gua dah tak jumpa dah dgn awek metro tu.. tapi yg gua dengar dia dah ada syarikat catering... hahhaha.. baguih la tu.. pengalaman di Tasik Kenyir mungkin telah membuka mata dia utk belajar memasak.

5 comments:

  1. ok gak tu bro...dari bawak iron pegi pulau yg dah di beritahu takde letrik....

    ReplyDelete
  2. dan pastinya nasi dia pasti terbersih dari segi kebersihannya nanti :)

    ReplyDelete
  3. Saudara Ijjard: hahahaha... tunggu panah petir kot utk hidupkan seterika tu :-)

    Saudara Anonymous: Terbaik!!

    ReplyDelete
  4. err.. bro, ader soklan:
    1. korang camping kat pulau mana eh?
    2. Dekat area waterfall ke?
    3. Berapa sorang kena bayar ni?
    sekian.

    ReplyDelete
  5. Cik benang - Tasik Kenyir.. fully sponsored by the father of one of the participant.. so tak tau la berapa.. lagipun dah lama so tak relevan dah :-)

    ReplyDelete